fredag 4. juni 2010

Fredagsvandring i solen!

Jeg har kommet frem til (etter å ha lest flere
hage/gartnerbøker) at jeg trygt kan betegne hagen som
 en typisk latmannshage med innslag av nyttehage!
De fleste stauder i hagen vår er fra tidligere huseiere.
Huset er jo fra 1900, så det sier vel litt..
Ugress og stauder vokser halvt om halvt!

Øverst til venstre har jeg jordbærplanter som kommer
3. året etter selv-såing.
Ganske fornøyd med det!

Jeg har ikke "grønn" hukommelse, så dette med navn
på blomstene er ikke med i min hagevandring!

Disse kjøpte jeg for et par uker siden på det lokale
gartneriet, og jeg er såå fornøyd! Ser ut til at de stortrives
på den nokså nye terrassetrappen!

Cherrytomatplanten kjøpte jeg samme sted, og her
florerer det med små grønne tomater og noen i orange nyanser!
 
Første røde modne tomaten ble spist i går og den smakte
himmelsk!!
 
Dette rosebedet er nytt i år og her har vi plantet klatreroser
som blir rosa og duftende!
Planen er at de skal vokse oppover mot terrassen (over espalieret) og skjerme
litt for både sol og innsyn, mens de samtidig sprer god duft og
nytelse for øynene!
 
Her blir det moreller... namm..!!!

Dette bedet trengte en real lukerunde i år.. den stod min
kjære for, siden det ble litt i tyngste laget med høygravid
mage oppi her!
I fjor hadde jeg lavendel rundt i den ytterste ringen,
men de klarte ikke den harde vinteren..
Men rosmarinen er frodig som aldri før!
Rosen i midten sprer også god lukt når den blomstrer,
det gjør forresten alle rosene i hagen!
Som dere kan se, er det litt mangel på bark her, men
det er mitt lille fredagsprosjekt!
Flere bilder kommer den dagen jeg har klart å luke mer
rundtomkring!!


Ønsker dere en flott fredag og god helg til alle!!

5 kommentarer:

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Masse fine blomster du har då☺ Spennande med ein "gammal" hage forent med den nye☺

12 daga til termin...spennande☺

Klem M♥

Christina sa...

Hei på deg!

Ja,hortensia jeg tidligere har kjøpt har ikke oppført seg likt denne!
De har levd i en dag eller to;(

Helledussan,det er jo ikke mange dagene igjen,kan jo skje når som helst;)

Ønsker deg masse lykke til og mange fine bilder du viser frem;)

verdens heldigste mamma sa...

Her var det jammen mye fine buskevekster !! :)

Flott hage!!

Lykke til med fredags prosjekt;) ( Det var i dag det kanskje .... ?)

Klem

Guttemamma sa...

Så masse herlige hagebilder!! Og kjole og skjorte til bror og søster,så utrolig flink du er!! Oppskriften på isen har jeg lånt nå,den skal lages i hlegen. Masse lykke til med innspurten...!!
klem♥

Marit sa...

For en innholdsrik hage! Min basilikum i kassa på altanen er i ferd med å visne. Her i hus er det ikke mange grønne fingre å oppdrive. Drømmer om å ha tomater i egen hage. Og rips og jordbær og rabarbra og mye mer. Vi får nå se :)