onsdag 6. juli 2011

Oppskrift på mmf = marshmellowsfondant!

Hei igjen i sommervarmen!
Takk for hyggelige hilsner på forrige innlegg,
blir så glad over at det er noen som vil
legge igjen kommentarer midt i sommerstemningen!!
Jeg fikk noen spørsmål på om jeg ville legge ut
oppskrift på MMF,

og såklart jeg vil det!!!

Jeg bruker en pose (en hel pose!)
marshmellows (vanlig størrelse, type amerikans).
Mener å huske at det står 300 gram på posen.
Ca. 2 ss. delfiafett.
2 ss. vann.
Ca. 1 pakke melis. (helgardér med 1 pk. ekstra!)

***

Ha alt unntatt melis i en bolle som er nesten
dobbelt så stor enn du egentlig trenger for å få plass.
Sett i microen på full guffe og følg nøye med!!!
-marshmellowsen vokser, og når de har est seg ut til nesten
dobbelt størrelse så er det "ferdig".
Den skal ikke få farge/bli svidd!!!!

Nå kan du velge farge, evt dele massen i 2 for å
f.eks. lage halvparten uten farge.
BLAND!

Det går an å velge farge helt til sist, men da
må du jobbe litt mer for å få fargen jevnt fordelt.
Du kan selvsagt også la være å ha farge i.

**
Sånn, da er det bare å hive oppi melis i store mengder!
Bland inn melisen helt til du tror du har nok, så
blander du inn enda litt til!

Deretter kan du ta ut massen på benken og kna inn
mer melis dersom det er nødvendig!

Den skal være såpass "tørr" at den ikke klistrer seg
fast i underlaget når du kjevler den ut.

***
Så skal den være klar til å brukes til ønsket formål!!
Det er jo bare fantasien som setter grenser!
Denne kan brukes som kakelokk, til figurer og bokstaver.

***
Om jeg ikke skal bruke fondanten samme dag,
har jeg den oppi en pose/tett boks og legger den på kjøl.
Da blir den hardere jo lengre den blir liggende der,
men du kan myke den opp ved å varme den litt
i microen. Bruk melis på underlaget når du skal
kjevle den ut!
Da jeg lagde bokstavene, hadde jeg de oppi en tett
boks med endel melis på så de ikke skulle klebe
seg på hverandre.

LYKKE TIL!

***SOMMERKLEM FRA MEG***





PS! Noen som har et tips til rimelig overnatting syd for Gøteborg samt i nærheten av København for en liten familie på 4? Hotel, motell eller campingplass (sålenge de leier ut hytter/campingvogn!).
Takker for tips!






3 kommentarer:

Monica sa...

Heia:) spennende med mmf og det varjo så lekkert på den fine kaken du har laget:) Mener du den kjolen prinsessa har på seg som er i aqua farge? den har jeg isåfall kjøpt på pomp de lux, mange fine barneklær der:) Jeg har termin 29. september, så det er jo en stund til enda, men likevel nærmer det seg heldigvis:) klem Monica

Anonym sa...

Takk for oppskrift!!
Klem

Martilie sa...

Herlig - en suuuuper ide til to barneselskaper med 3 dagers mellomrom i august :)
Notert - takk :)

Nyt den nye uka og kanskje ferie?

Klem fra Tove